Tre gringos.

Konsten att plugga är något jag inte behärskar och man får vara tacksam över att ha såpass lätt för sig att det inte infekterar på betygen. Idag ägnade Albin och jag större tid åt att spela " gringos " än att läsa in spanska ( Vilket förövrigt är ett löjligt lätt språk fram tills man tvingas lära sig alla tempus-former, nu är man snarare förvirrad ). iallafall.. denna lilla lek, som snabbt blev uppfunnen, innebär först och främst att låten Tre gringos med Just D och Thorleifs måste ljuda i högtalarna och att man har en tom pet-flaska á 2 liter.
Sedan fungerar det ungefär som gris* men med skillnaden att flaskan ska kastas så den viner** genom luften i sidled och den ska fångas med en hand. Man räknar sedan antal missar och bildar ordet gringos.
En liten extraregel som kan vara bra att nyttja är att även vid dåliga kast så får man bokstäver, bilda då istellet "spanjor". Får man hela ordet så är man automatiskt gringo.

På nåt jävla vänster så har jag för mycket fritid tror jag.


Nu ska jag försöka slänga ihop några kloka ord om Cristobal Colon och detta skall ske i Preteritum.
Kan säga att det är tur att jag kan det på spanska, för vad preteritum innebär i det svenska språket är jag den första att erkänna att jag inte har den blekaste om.

*Dagisbarns favoritlek. Kasta en boll fram och tillbaka, missar man tilldelas man en bokstav och förr eller senare blir någon gris.
** Viner är att vara optimistisk kan jag tala om, men det var ett himla fint ordval.



Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits