Det ondas problem.

Jag sitter försjunken i mina skoluppgifter och just nu ska jag förklara teodicéproblemet. Förklara är fel ord eftersom det inte finns något direkt lösning, utan alla svar bygger på teorier eller tro. Har ni missat religionlektionerna i skolan kan jag tala om att själva frågan är; "Hur kan det onda finnas, när gud anses som allsmäktig och god?"

Ideérna är många och somliga är enligt mig absurda. Hamnade på en sida där någon präst sitter och besvarar bibliska frågor och hans tolkning är att människan själv orsakar allt lidande. Kanske inte varje individ, ingen väljer att få hiv, utsätta sig för svält (om man bortser från alla med dålig självbild som snöat in sitt förnuftiga tänkande och satsar på att se ut som en sönderbantad Victoria Beckham) ingen väljer att befinna sig i en tunnelbana som blir bombad eller i en byggnad som det utan förvarning flygs in ett flygplan i. Men, det är i grund och botten människan som har valt att inte följa gud och därför skapat alla dessa problem och därvid försatt sig i diverse otrevliga situationer.

Skitsnack, tycker jag.

Jag gillar filosofen Epikuros tankegång. Gud är allsmäktig och god, Ondskan finns i världen. Det är en ren motsägelse och eftersom ondskan är påtaglig, vilket gud inte är så måste det helt enkelt vara så att gud inte existerar. Förmodligen gillar jag den här tankegången eftersom jag är lite mer naturvetenskapligt lagd och har svårt att tro på något "högre väsen".

Kommentarer:
Postat av: Anonym

Hade vi vetat detta för ett tag sedan hade du kunnat adoptera min MVG- uppsats om teodicéproblemet och dess lösning. Den var grym, och eftersom Ingela gav den MVG så var den dessutom värd det. Men jag kommer gärna och diskuterar det med dig, lätt det mest intressanta området inom religionen!

2007-08-15 @ 11:05:48
Postat av: Pillan, vem annars?

Och ja, det var jag som skrev föregående kommentar. Du känner väl ingen annan som faktiskt har religion som hobby? haha.

2007-08-15 @ 11:06:40

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits