Slang

Ordet slang kan jag acceptera varesig det gäller ett föremål eller en specifik typ av ord.
Det jag däremot har svårt för är slanguttrycken i sig.

Internetslang med förkortningar på så gott som varje ord börjar gå överstyr. Känner mig som en gammal kärring när jag skriver med mina 91-tjejer och inte förstår vad de menar alla gånger.

Läste en konversation mellan min bror och en av hans kompisar, den såg ut ungefär såhär:
"Tja..wzup?"
"Bra sj"
"jo.. e d wc ida"
"ja ffs"
"lol offer"
"din mama"
Och så fortsätter det hur långt som helst. Får man verkligen ut något av en sådan konversation?
Jag har hört många säga att det är bra för ungdomar att sitta vid datorn eftersom de på så sätt  "luras" att skriva och på det viset blir bättre och bättre. Jag säger tvärtom, det barn och ungdomar lär sig vid datorn är mestadels slang och förkortningar som efter för lång tid inte ens är förståerligt för ´vanliga´ människor.

Dator i julklapp? Jag röstar för papper och penna!



Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits