Ge mig solen!

Dubbla strumpor, underställ, långbyxor, linne, t-shirt, cardigan, jacka, halsduk, vantar, mössa och fodrade vinterskor. Detta är vad som krävs för att åtminstone ha en chans att inte frysa utomhus*. Skulle du mot förmodan orka dra på dig alla dessa plagg så ser du ut som en michelingubbe när du är ute i snön och traskar och känner dig som en kakelugn så fort du kliver över tröskeln hemma. Detta skapar vissa problem för många under vinterhalvåret, jag tar studerande som exempel eftersom det känns mest logiskt. Man har två valmöjligheter 1 - ta på dig alla dessa plagg, gå till skolan och känn dig varm. Räkna med att svettas resten av dagen. 2 - Ta på dig de kläder du vill gå runt i inomhus under dagen och stå ut med kylan under tiden du tar dig till och hem från skolan. Räkna med att vara stelfrusen och på dåligt humör. 
På detta problem finns massor med lösningar, man kan exempelvis lära sig att klä sig efter väder och vara lite smart när man står i gaderoben och överväger. Man kan även se till att ta körkort och endast behöva förflytta sig utomhus de korta sträckorna mellan bilen och huset. Min ide är dock lite med kreativ om än något önsketänkande. 1a veckan i Mars så är alla lediga, då är den officiella snöröjningsveckan. 
hela familjer, gator, kvarter och städer ger sig ut i naturen och bekämpar vårat vidriga klimat. Hur man vill göra detta avgör man själv, fantasin får flöda fritt. Eld, hårtork, varmvatten, salt etc etc. Under lördagen och söndagen har vi Sveriges största folkfest och alla umgås friskt. Kanske bör nationaldagen (som jag anser att den endå inte har någon "riktig" historisk bakrund) flyttas till någon av dessa sista dagar och på detta viset slipper jag, och många med mig, den deprission som följer med allt för utdragna vintrar. 
 


*Möjligheten att du fryser endå finns fortfarande och den är ganska stor.


Kommentarer:
Postat av: Pillan

sluta klaga på arma Gustav Vasa! Han kan väl inte rå för att han blev kung? Gissa melodin! Di-di-di-di-ti, di-di-di-di-ti....


Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits