Mestadels spanska

Maten jag lagade vart helt underbar, gick dock ifrån receptet jag publicerade tidigare och valde en som verkade ännu enklare. Kanske lägger ut det vid senare tillfälle.

Sen skulle jag plugga spanska. Jag och Albin pluggade in 23 glosor och sen tappade vi fokus. När jag skrev av alla ord som jag bör ha lärt mig till imorgon så var det 89 stycken. Dessutom ska man ha gjort en massa övningar i boken, en självdiagnos och alla texter. Måste säga att min käre lärare Elisabet (som förövrigt är rysligt kompetent och bra, med undantag för hennes läxmani) fått fullständig knäpp såhär på slutet. Det är överjävligt mycket spanska nu och jag blir nedstämd bara av att tänka på det.  

Jag la ut ett gäng glosor för ett tag sen som jag tyckte det var galet att plugga in, man kanske ska börja med lättare ord än desnutricion- undernäring. Här kommer några favoriter av de nya.

Försummelse - abandono (Det använder jag knappt i svenskan)
servicio militar - militärtjänst
golpe militar - militärkupp (Tveksamt om jag inte skulle använda engelska för att diskutera något inom det militära utomlands, om jag ens skulle få för mig att göra det)
limpiabotas - skoputsare (Ska de putsa mina flip-flop?)


Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits